Onzekerheid in de sportschool

Onzekerheid in de sportschool; iets waar, denk ik, iedereen wel mee te maken krijgt. Twijfelen over wat je moet doen, of je het wel goed doet, je als vrouw zijnde begeven in het ‘mannenhok’, al die apparaten die je op 100 verschillende manieren kan instellen… En dan het gevoel dat iedereen je aanstaart... In deze blog tips hoe je hiermee om kan gaan!

Het is vaak al een hele stap: de sportschool in gaan. Zeker als beginner zijnde kan het lastig zijn, maar ook als vrouw. Ik weet nog goed dat ik dat ook behoorlijk spannend vond.

‘Wat zullen ze wel niet van me denken?’ Dit spookte vaak genoeg door mijn hoofd.

Wat er daarna gebeurde, was dat mijn brein allerlei verhalen ging verzinnen. Hij ging invullen wat een ander voor mij dacht: ‘Ooh ze vinden me vast super dom…’. ‘Ze zien vast dat ik er nog niks van snap.’ ‘Ik doe het vast niet goed!

Vervolgens was ik alleen maar bezig met anderen en helemaal niet met mezelf. Hierdoor bleef ik lang ‘veilig’ bij de groepslesjes, cardio en andere apparaten. Super zonde, want eigenlijk miste ik daarin de uitdaging.

Nu ben ik me heel bewust van deze gedachten. Ik ervaar dit probleem dan wel niet meer in de sportschool, maar wel op veel andere vlakken. Denk aan het posten van foto’s op social media, een video opnemen, mijn mening geven… etc. Maar uiteindelijk helpt het mij niet verder als ik op die manier blijf denken!

Want kunnen we voor een ander denken?

Nee natuurlijk niet! We kunnen niet in iemand zijn hoofd kijken.

Word je er dus bewust van wanneer je iemand anders zijn gedachten in gaat vullen en stel jezelf de vraag: ‘Is het waar? Wat is mijn bewijs?


Tips om je minder onzeker te voelen

  1. Besef dat iedereen onderaan is begonnen en dat het niet erg is om iets niet te kunnen

  2. Word je bewust van je gedachten. Ben je bezig met wat anderen van je denken, stel jezelf de vraag: ‘Is het waar dat diegene dat denkt?’ ‘Wat is mijn bewijs?’

  3. Prent jezelf in dat iedereen in de sportschool veel te druk bezig is met zichzelf; het is niet voor niks een sport dat je grotendeels alleen doet

  4. Wees niet bang om dingen te vragen; de meesten vinden het alleen maar leuk om aangesproken te worden (geeft hun weer een boost voor hun ego ;))

  5. Zorg dat je een plan hebt of vraag een schema in de sportschool. De wat betere sportscholen maken schema’s voor hun klanten. Iets dat bij Multisport bijv. erg wordt nagestreefd!

  6. Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen of om te starten met een ‘minigewicht’. Iedereen is ergens begonnen!



Conclusie…

Als ik me niet over mijn onzekerheid had heen gezet, had ik nooit Chin Ups kunnen leren!

Kortom, je hoeft niet onzeker te zijn in de sportschool want iedereen is ooit onderaan begonnen. Je MAG iets niet kunnen of nog nooit gedaan hebben. Dat is niets om je voor te schamen. Het zou super zonde als dat je laat tegenhouden om iets te doen.

Dit is dan ook de reden dat je met krachttraining niet alleen je lichaam traint, maar ook je brein. Je maakt niet alleen curls met je met je spieren, maar ook met je gedachten.

Ook next-level coaching?

Gratis e-books

Heb je mijn gratis e-book met 10 tips over hoe je met sociale gelegenheden kan omgaan al?

Download nu dit e-book met de favoriete food swap methoden van Eefshealth Coaching!

Wil jij ook nooit meer op dieet?

GRATIS CURSUS

Begin vandaag nog en creëer een gebalanceerde levensstijl!

Creëer een gebalanceerde levensstijl